През пандемията от COVID-19 всички ние бяхме изправени пред различни проблеми. Рисковете за здравето, които създава този вирус, са огромни, но дори и след като го преболедуваме успешно, той има тази особеност да оставя трайни оплаквания при много от хората. Това може да бъде, например, така характерната за заразата загуба на обоняниеи вкус, бронхит, пневмонияи т.н. 

Учени отНационалния институт по алергиите и инфекциозните заболявания в Мериленд,САЩ, са провели изследвания, които показват връзка между упоритите случаи на новия коронавирус, които изморяват хората с много дълга борба, с така наречения синдром на хроничната умора (ME/CFS).

Какво представлява коронавирусът и как ни поразява?

COVID-19 е болест, възникнала през 2019 г. за пръв път в Китай.Поради напредналите комуникации, заболяването бързо се разпространи по целия свят, преди правителствата да успеят да реагират. Причинява се от вируса на тежкия остър респираторен синдром на коронавирус-2 (SARS-CoV-2).

В студения сезон, когато респираторната системае изложена на по-голям риск от заболявания, бихме искали да се предпазим не само от върлуващия ковид, но и от всякакви други инфекции. Пациентите с оплаквания от хронични заболяванияили пък потисната имунна систематрябва да се пазят от всички болести, напримергрип А и Б, които може би се струват тривиални на много от нас. 

Всъщност не бива да ги подценяваме, защото ако докато боледуваме от тях, се заразим и с COVID-19, можем да си имаме сериозни неприятностидори и да не спадаме към никоя от уязвимите групи спрямо вируса. Обикновено при подобни случаи почти винаги се стига до болнично лечение, а възстановяването става изключително бавно.


Аюрведа и COVID-19

За да се предпазимот подобни неприятности и усложнения на болестта, за препоръчване е даподдържаме висок здравословен тонус.Проблемът при западната медицина е, че понякога при нея ние пропускаме да вземем навреме меркиза състоянието си. Ние не се лекуваме, докато не се разболеем, което на практика означава, че не се грижим да предотвратим болестните състояния

Друг сериозен недостатък при някои лекари е, че иматтвърде ограничен подход, свеждащ се само до наученото в рамките на тяхната специалност. Нека видим как можем да постигнем добро здраве и перфектно смазана имунна система с помощта на древната мъдрост на индийската система от медицински знания, наричана аюрведа. 

Аюрведа и COVID-19

Аюрведа начини за превенция на вирусни заболявания

В индийската медицина са разработени множество методиза профилактикана заболяванията на белите дробове. Те включват специална био кухня, детокси упражненияза дишането и тялото.

Здравословна кухня

Някои отястията, разработени в аюрведа,са:

  • китчари(също наричано кичди)
  • гхи (пречистено масло)
  • каша мунг дал и др. 
  • Яжте плодове и зеленчуци в обилни количества.

Гимнастика за физическо и респираторно здраве

Редовните йога практики доказано подобряват имунния отговор. Използвайте ги, за да поддържате добра профилактика, а и да поддържате фигурапри ограниченията за излизане и социален живот напоследък.

Упражненията за дишанетов Индия се наричат пранаяма. Те съставят цял обособен клас в йога учението и също са много важни за нас в този момент. Използват се от древността до днес за профилактика и лечение на редица състояния.Особено добре се влияят от тях белите дробове. Можете да ги изпълнявате всеки ден като загрявка преди гимнастикаили за отпускане преди медитация.

Аюрведа и COVID-19

Ако все пак сте се заразили с COVID-19, поддържайте постоянна комуникация с вашия лекуващ лекар. Обсъдете с него сериозността на вашите симптомии обсъдете как можете да подпомогнете възстановяването си с помощта на билки.

Възстановяване от коронавируса с помощта на индийската медицина

Веднъж прекарали COVID-19, идва време за нашето възстановяване. Имайтеумствената нагласа, че то може да се окаже доста по-трудно и да отнеме по-дълго време от очакваното. Има хора, които споделят, че са се чувствали дори по-добре, докато са се борили със заболяването, отколкото след като са успели да го преболедуват. Сред неприятните странични ефекти, които могат да възникнат, включватзагубата на вкус и мирис, трудности в дишането, дори тревожни и панически атаки.

Йога асани за подсилване на организма

За да се възстановимпо-бързо от инфекция с коронавирус, можем да използваме упражнения от йога. Внимавайте обаче при подборана асаните. Нека те да бъдат възможно най-лекитедори и преди заболяването да сте били истински майстор. Помнете, че след борбатасъс заразата организмът е отслабнали се нуждае от време, за да влезе отново в крак.

Най-подходящи са позициите, които спомагат за отварянето на гръдния кош.По този начин се стимулира естественият процес на самопрочистване на респираторната система.

Ето някои прости асани, които можете да правите и сами. Достатъчно е само да имате основни познанияв областта на физическата култураи за предпочитане –йога.Внимавайте при изпълнението им и не се пресилвайте.

Отворен ъгъл (Упавишта конасана)

Тази поза е супер за пациенти, които са изкарали коронавирус. Сравнително лесна е,а ако имате нужда от допълнителна опора, можете да използвате стената вкъщи за целта. Упавишта конасана се прави, като отпускаме гръб на подаи опъваме краката си нагоре

Ако сме решили да използваме стената като проп, трябва да ги облегнем плътно на нея от самото начало. В началото оставаме за известно време така, за да се изтегли кръвта надолу. След това разтваряме краката - левият наляво, десният надясно(ако имаме стена, просто ги плъзгаме настрани, без да ги отделяме от нея). Няма нужда от голям шпагат – сами ще усетите колко е достатъчно за вас.

Лесна поза (Сукхасана)

На български език много често наричаме тази асана турски седеж.Познатае на всички ни и е много лесна за изпълнение. Можете да я използвате за медитация и почивка.

Препоръчваме ви кратка и не много тежка йога рутина,която да изпълнявате два пъти седмично, а ако имате сили – и по-често. По принцип практиките дават най-добри резултати сутринили вечер, особено в зависимост от аюрведа конституциятана съответния човек. Когато се възстановяваме от ковид обаче, обикновено сме твърде изтощени, за да си налагаме строги режими. Когато нямате сили да тренирате, правете вместо това кратка медитация.

Чудесен начин да допълнимиподсилим своятамедитативна и йога практикае, като отделяме по няколко минуткиот нея и за пеене мантри. Мантрите – това са сакрални напеви, които в аюрведа и йога се използват за балансиране на енергиятана тялото и духа, въздигане и превъзмогване на различни препятствия, включително болестотворни състояния

Донякъде те наподобяват молитвите в класическите монотеистични религии.Както знаем, хиндуизмъти будизмът, откъдето черпи мъдрост аюрведа, се различават от нашия обичаен, западен поглед върху духовното. Повечето мантриса насочени към добропожеланияза целия свят, за всички живи същества в него. В случаите на заболяване това ни помага много повече от обикновена молитва, може би заради по-малкото фиксация върху Аза.

Внимание!Гореописаните йога и аюрведа практики са уместни за прилагане самостоятелно само ако вашият лекар е преценил, че състоянието ви го позволява. Ако ви бъде назначена някаква медикаментозна терапия, задължително съобщете на лекарския екип какви аюрведа билкии средствавъзнамерявате да използвате в комбинация с нея. Попитайте и своите консултанти по аюрведа медицина за това кои ястия, лековеи масажиот Индия са най-подходящии безвредни.

Не забравяйте, че ако проявите симптоми на коронавирус, трябва да се самоизолирате,доколкото е възможно – дори и от хората, с които живеете под един покрив. Вдишването на по-малки количества от вируса ще помогне на вашето семейство и близки, дори и да се заразят, да прекарат болестта сравнително леко. Координирайте по телефона с личния си лекар за това как да процедирате относно лечението.