Според Аюрведа, храната, която ядем, не е изцяло заради въглехидрати, протеини, мазнини, витамини и минерали. Тя е предназначена за съзнанието ни, за да удовлетворим ума, да повдигнем духа и да съживим тялото. Храната трябва да ухае на приятен аромат и трябва да бъде вкусна.

Храната също влияе върху характера ни. Ако някой има нужда от оптимизъм, той трябва да изяде ябълка, а ако човек иска да се успокои, тогава крушата е добър избор.

Плодовете са сред най-здравословните храни в света. Но можем да се възползваме от тях, само ако ги ядем в правилното време и по правилния начин. Да, ще забележите голяма разлика в здравето си, ако следвате съветите за консумация.

Днес ще разгледаме темата, основана на източниците на Аюрведа.

 

Често се препоръчва, плодовете да се ядат по отделно

Изчакайте поне половин час, преди да ядете друга храна. Някои плодове могат да се консумират като закуска през целия ден, но някои не бива да се ядат вечер. Най-подходящото време за ядене на плод обаче е сутрин: той трябва да е първата храна за деня и да се яде на празен стомах.

По този начин се обработва лесно и бързо се изпразва стомахът за следващата храна.Не се препоръчва да ядете плодове за десерт, тъй като те започват да ферментират в стомаха заради по-бавното храносмилане, причинено от другата храна в стомаха.

Всички плодове с изключение на цитрусовите могат да се консумират сутрин (банани, ябълки, круши, кайсии, праскови, киви, манго...) Според Аюрведа цитрусовите плодове(лимон, грейпфрут, портокали, мандарини, лимете , нар) е по-добре да се консумират между 10 ч. и 15 ч., т.е. преди или след обяд. Диня трябва да се яде без други храни между 11 ч. и 17 ч.

Пъпеш в идеалния случай трябва да се яде между 9 ч. и 16 ч. Всички плодове (череши, грозде, боровинки и малини) с изключение на ягоди са добри за закуска, но те не бива да се ядат вечер, с изключение на гроздето. Времето за ягоди е между 10 ч. и 16ч.

Сушените плодове (стафиди, смокини, кайсии, сини сливи, фурми) са добре да се ядат с всяка храна, но най-доброто време е за закуска и могат да се консумират в комбинация с друга храна (ядки, семена), но не с пресни плодове. Като цяло пресни плодове се препоръчват през топлите сезони, а сушените плодове са по-добри за студените дни. Хора с предимно питта доша(с повече agni - огън) могат да се наслаждават на пресни плодове през всеки сезон.

Аюрведа храни - плодове

Древната практика на Аюрведа смята, че сме съставени от три различни „типа тяло“, които съответстват на нашите физически и личностни черти, известни като доши. Това са: вата, пита и кафа, всеки от които представлява два от петте универсални елемента(комбинация от етер, въздух, огън, вода, земя).

Аюрведичната философиясмята, че всяка от тях съдържа различни стойности на всяка доша, обикновено една или две с доминиране. Нашата естествено доминираща доша не означава дисбаланс, а по-скоро как - или кой - сме в най-здравословното си, балансирано състояние.

Здравето и хармонията на духа и тялото могат да бъдат предизвикани, когато някоя от дошите се влоши или дисбалансира. Идентифицирането на преобладаващата ви доша, потенциалните дисбаланси и храненето според вашата доша е тайната за поддържане на баланса във вашето тяло и ум.

 

Коя е вашата доминираща доша?

Различните доши показват индивидуални характеристики:

Вата

  •            Слабо тяло
  •            С дарба да твори
  •            Чувствителен
  •            Предпочита топло или влажно време
  •            Суха кожа

 

Питта

  •           Нормално тяло
  •           Продуктивен, трудолюбив
  •           Лесно раздразнителен
  •           Предпочита хладно или студено време
  •           Светла кожа

Аюрведа храни - плодове

 

Кафа

  •           Склонност към излишно тегло
  •           Стабилно настроение
  •           Безгрижен
  •           Предпочита топло или сухо време
  •           Мазна кожа

Независимо от типа на тялото, дисбалансите на всяка доша могат да възникнат в отговор на начина ви на живот.

 

Подходящи плодове за вата доша

Най-подходящите плодове за Вата доша, като цяло, са сладки и добре узрели. Докато някои сурови плодове са добри за тази доша,варените или задушени плодове са по-лесни за смилане и предлагат допълнителна топлина, влага и сладост, което ги прави още по-полезни за тази доша.

Плодовете и плодовите сокове е най-добре да се консумират сами - 30 минути преди ядене, а в идеалния случай - поне 1 час преди всяко хранене. Това помага да се осигури оптимално храносмилане.

Забележка: това правило не важи за плодовете, които обикновено считаме за зеленчуци като (авокадо, краставици, домати и др.).

Яжте:

  • ябълки (варени)
  • ябълково пюре
  • кайсии
  • банани(узрели, не зелени)
  • горски плодове
  • пъпеш
  • череши
  • кокосов орех
  • фурми (пресни, варени или накиснати)
  • смокини (пресни, варени или накиснати)
  • грейпфрут
  • грозде
  • киви
  • лимони
  • манго
  • портокали
  • папая
  • праскови
  • ананас
  • сини сливи
  • стафиди (варени или накиснати)

Аюрведа храни - плодове

 

Да се избягват:

  • ябълки (сурови)
  • банани (зелени, неузрели)
  • червени боровинки
  • фурми (сушени), като цяло сушени плодове, круши, райска ябълка, нар, диня

 

Подходящи плодове за питта доша

Най-подходящите плодове за пита доша, като цяло, са сладки и донякъде стипчиви. Сушените плодове обикновено също са добри за пита доша, но са най-добри в малки количества, за да не се ускори допълнително склонността на пита към бързо храносмилане. Плодовете, които трябва да се избягват, са изключително киселите (като червени боровинки и зелено грозде).

Яжте:

  • ябълки (сладки)
  • ябълково пюре
  • кайсии (сладки)
  • череши (сладки)
  • кокосов орех
  • фурми
  • банани
  • смокини
  • грозде
  • лимети
  • манго (добре узряло)
  • пъпеш
  • портокали (сладки)
  • папая
  • круши
  • ананас (сладък)
  • сливи (сладки)
  • нар
  • сушени сливи
  • стафиди
  • ягоди
  • диня

 

Избягвайте:

  • ябълки (кисели)
  • кайсии (кисели)
  • череши (кисели)
  • червени боровинки
  • грейпфрут
  • грозде (зелено)
  • киви
  • лимони
  • манго (не узряло)
  • портокали (кисели)

 

Подходящи плодове за кафа доша

Най-подходящите за кафа доша са стипчивите и не много сладките плодове. Сушените плодове са добри понякога, но трябва да се ядат само в малки количества. Плодовете, които трябва да се избягват, са изключително сладките или киселите (като портокали или грозде) и такива, които са особено гъсти или воднисти, като банани, кокос, фурми, пъпеши, ананас или сливи.

Яжте:

  • ябълки
  • ябълково пюре
  • кайсии
  • смокини (сушени)
  • грозде (всички видове)
  • лимони
  • лимети
  • манго
  • круши
  • райска ябълка
  • нар
  • сушени сливи
  • стафиди
  • праскови
  • горски плодове
  • череши
  • червени боровинки
  • малини
  • ягоди

Аюрведа храни - плодове

Избягвайте:

  • Банани
  • пъпеш
  • кокос
  • фурми
  • смокини (пресни)
  • грейпфрут
  • киви
  • пъпеши
  • портокали
  • папая
  • ананас
  • сливи
  • диня

Сладко, кисело, горчиво или стипчиво -всички от тези вкусове имат специфични здравословни ефекти. Като включим всички от тях, ще бъдем най-пълноценно нахранени и в оптимално здраве.

Според Аюрведа, когато плодовете са напълно узрели и се ядат в подходящия сезон и климат, те са чист нектар. Те веднага се превръщат в rasa (хранителна течност) - първата от седемте телесни тъкани. Пресните узрели плодове не изискват почти никакво храносмилане и спомагат за увеличаване на ojas - най-добрият страничен продукт на храносмилането, който повишава имунитета, щастието и силата.

В Аюрведа плодовете се ценят и заради способността им да пречистват тялото от вредни токсични вещества.

Тези конкретни плодове и часове за яденето имотразяват времето, когато плодовете, зеленчуците и зърнените култури растат и как слънчевата или лунната енергия влияе на усвояемостта им и как се преработват от тялото. Часовете са свързани с жизнена сила - сутрешното време на изгряване на слънцето, пълният изгрев, времето когато слънцето е най-силно (по обед), следобедното време на залязване на слънцето, пълният залез и нощното време на лунната светлина.Тези, които страдат от подуване на корема, газове и други неудобства, могат да се възползват от следването на този подход за хранене, което ще им даде така нужния баланс и добро настроение.Нашето здраве зависи от нас и нашето отношение и поведение към него.