Каква е спецификата на аюрведа?

Аюрведа не възприема тялото просто като резултат от деленето на една клетка, която се е мултиплицирала и впоследствие се е специализирала за изграждането на отделни органи с конкретни физиологични функции.
Освен клетъчната структурааюрведичните представи за човешкото тяло включват идеята за единство наорганизма с душата и ума.
Така за аюрведа човешкото същество има три взаимносвързани аспекта, като болестните нарушения, засягащи който и да било от тях, влияят и на останалите два.

Това е причината между аюрведа и западната медицина да има редица съществени различия.

Основното различие на аюрведа е в прилагането на цялостен подход към заболяванията.

В западната, или конвенционалната,медицина съществува разделение на специалистите на кардиолози, невролози, офталмолози, ортопеди и много други, които са специализирани в лечението и диагностиката на конкретна част (система, орган) от човешкото тяло

Аюрведичният лекар, напротив, се обучава във всички направления, за да придобие способност за цялостно лечение, тоест да открива и въздейства на всички възможни заболявания.

 

Още преди хиляди години аюрведа обособява8 медицински клона, които на практика съответстват на направленията в западната медицина, създадена значително по-късно. Те са:

  • Кая чикитса– съответства на общата медицина;
  • Бала чикитса – аналог на педиатрията;
  • Граха чикитса– психиатрия;
  • Урдванга чикитса – уши, нос, гърло;
  • Шалия чикитса – хирургия;
  • Дамшрта чикитса – токсикология;
  • Жара чикитса – гериатрия (проблеми на стареенето и заболявания при възрастните хора);
  • Врушя чикитса – отговаря на днешната репродуктивна медицина.

 

Подхождайки цялостно към тялото и заболяванията, аюрведичното лечение не се съсредоточава само върху отделен орган, а е насочено към отстраняване на причината, поради която се е появила болестта.
Целта е целият организъм да се завърне към своетоестествено, природно заложено състояние и да започне да функционира нормално.

Това е и причината лечението да протича едновременно с детокс – освобождаване на тялото от натрупани токсини,спазване на определен хранителен и дневен режим, прилагане на различнидуховни практики.
 

Индийската традиционна медицина съществено се различава и по своите методи и лечебни средства, които са базирани изцялона естествени продукти и прийоми и не водят до появата на странични ефекти.

Как започват заболяванията според Аюрведа?

 

За аюрведите болестите се появяват в резултат на нарушения баланс на трите енергийни сили в човешкото тяло, наречени доши.
Дошите са зададени на човека още при раждането му, намират се в уникално съотношение помежду си и всяка от тяхе свързана с определен вид функцияна организма.
Равновесието обикновено се установява при преобладаване в някаква степен на една или две от енергиите.

 

Нарушаването на енергийния баланс води до нарушени функции на организма, свързани със съответната доша, и съответно до появата на болести.
Ако дисбалансът засегне една от трите енергии, здравето претърпява лека промяна; разбалансирането на две от дошите предизвиква по-сериозни заболявания; когато е налице дисбаланс и на трите енергии, болестта е тежка, а лечението – трудно и продължително.


Дошите имат определени характеристики, които могат да се усилват или намаляват, като по този начин се влияе и на равновесието, което същоможе да се нарушава или възстановява.

Трите енергии действат на равнището на цялото тяло, но има зони, в които са по-ясно изразени.

За енергията Кафа такава е зоната от главата до долната част на гръдниякош. Определя се като мека, мазна, тежка и студена.
Равновесните нарушения при нея се свързват с отлагането на тежки течности,например слуз (хрема, кашлица, настинка, грипни състояния и др.).
Секретите, излизащи през устата и носа, са характерни за разбалансирана Кафа.
 

Енергията Пита се проявява основно в областта на стомаха и се определя като течна, лека, със слаба масленост, гореща, слабо подвижна, но проникваща дълбоко.


Енергията Вата е най-силно изразенав зоната от пъпа до ходилата.За нея са характерни качествата лекота, сухота, студенина, грапавост, подвижност.


Увеличаването на дошите, както и излизанетоим от равновесно състояниесе извършва на принципа „подобното увеличава подобното“.
Например за хората с Пита доша, която е гореща, не се препоръчват горещи или лютиви храни,тъй като те действат загряващо; мазната и студена храна не е подходяща за Кафа доша, а храната на „сухата“ Вата трябва да бъде по-течна и топла.

 

Видовете болести според аюрведа

Аюрведа има хилядолетна практика, въз основа на коятое достигналадо прецизни и подробни класификации във всички медицински направления, включително и диагностиката.

 

Основното разделение на заболяванията, определящо за цялостния подход и начина на лечение, е на лечими (Садя) инелечими (Асадя) болести.
Първата група се подразделя налесно-(Сука Садя)итруднолечими(Кричра Садя)заболявания.
Нелечимите от своя страна се разделят на такива, при които пациентът приема аюрведични лекарства до края на живота си(Япя),инапълно нелечими (Анупакрама), при които не може да се помогне.

 

Разделянето на лечимите заболяванияв групи може да отразява нарушения баланс на една, две или на трите доши, като се отчита и въздействието на външните фактори.


Съществува огромен класификатор, който обхваща всички възможни болестис описание на причините, симптомите иметодите на лечение, като тук ще посочим само някои от тях, за да онагледим принципа на класифициране.

 

Аюрведа определя по8 типа болестиза:коремната област (Удара Рогас); свързаните със задръжка на урина(Мутрагата); нарушения на кърмата (Кшира Дошас) инарушения в репродуктивната течност (Вееря Викарас).

Посочват се съответно по 7 типа кожни заболявания (Кушта);кожни проблеми вследствие на диабет (Прамеа Пидакас) и свързани с херпес (Висарпа).
Следват по 6 типа здравословни проблеми, свързани със стомашно-чревни разстройства(Атисара), и нарушения поради задръжка на естествените нужди (Удаварта).

По 5 типа са следните заболявания: развитие на тумори в корема (Гулма); уголемен далак (Плеха); болести с водещ симптом кашлица (Каса);състояния, свързани с нарушено дишане (Сваса); състояния с водещ симптом: хълцане (Хикка); усещане за жажда (Тришна); повръщане (Чарди); загуба на вкус и апетит (Аручи); заболявания, свързани с: главоболие; анемия; болести на сърдечносъдовата система; налудни представи.

Изброяването може да продължи още дълго, като някои болести са систематизирани в по 20 разновидности.

 

Как се приготвятаюрведичните лекарствени продукти?

 

Лечебните продукти на аюрведа са изцяло натурални– това са основно билкипод различна форма и масла, както и многобройни комбинации от тях в зависимост от търсеното въздействие.
Използват се и специално обработени и пречистени метали и минерали.

Лечебните продуктимогат да бъдат традиционни (приготвени според указанията в свещените книги) или нетрадиционни.

Любопитен факт е, че и днес древните принципи, лежащи в основата нааюрведичната медицина, се прилагат непроменени – в този случай говорим закласическа аюрведа.

Нетрадиционните лекарствени продуктиса създадени в по-ново време (тествани и патентовани) въз основа на опита, натрупан от производителите.


Традиционните билкови средства  могат да бъдат: билкови дестилати (Арк), например розова вода, ликьори,ферментирали по естествен път(Аришта и Асава);билкови мармалади или пасти с отвари(Авалех); сушени билки на прах (Чурнам); билкови отвари (Кашаям), от които се приготвят и таблетки (Кватам). 
Ако за таблетките са използвани и минерали, става дума за Вати, а ако са под формата на гъста паста – за Пак.

Гуликаса хапчета под формата на топчета, коитоса комбинация от билки и минерали. 
Басма е фин прах, получен след изпичане при висока температура на минерали, метали и другивещества.
Много популярен лечебен продукт е гритам –пречистено краве масло, обогатено с билки. 
Тайлам се наричат билковите лечебни масла, а Гуггулу са таблетки, съдържащи основно Commiphora mukul – смола от храст, който се родее с тамяновото дърво.

 

Как протича аюрведичната консултация?

Както беше споменато, целта на аюрведичната медицина е организмът да се възвърне към естественото си, природно състояние и да започне да функционира нормално.
Това се постига чрез възстановяване на нарушения енергиен баланс в тялото.

 

За целта аюрведичният лекар първо установява типа доша на пациента – коя енергия преобладава и какво е идеалното зададено съотношение на енергиите –Пракрути.

След това се уточнява текущото състояние Викрити, което отразява настъпилите отклонения от баланса–те може да са извадили от равновесие една, две или и трите доши.
На тази база аюрведичният специалист определя за пациента строго индивидуален план на лечение, който включва вида и начина на приемане на точно определени лекарства, както и вида терапии – съчетаване и последователност на прилагане.
Освен дисбалансите, които е установил, лекарятдава съвети за промени в навиците и режимите– двигателен, хранителен, редуване на работа и почивка и др.


За да стане всичко това, консултацията с аюрведичния лекар освен много обстоен преглед включва и беседа с въпроси, които на пръв поглед не са пряко свързани с оплакванията на пациента.
Следва да се има предвид, че значима роля в дисбаланса на дошите играят много странични фактори, за които хората не си дават сметка:житейски събития, които са били дълготраен източник на отрицателни емоции, климатът, мястото и начинът на работа, отношенията с колегите, с близките и приятелите и т.н. 
От факторите, които зависят изцяло от пациента, най-важен е начинът на хранене (видове храни ихранителни навици).


Прегледът е много обстоен, тъй като трябва да бъдат„засечени“ и анализирани различни симптоми, които насочват към естеството и размера на енергийните нарушения.
Използва се различни методи, сред които пулсова диагностика, преглед на очи, език, коса, нокти, отчитане на мускулна рефлексия, говор, стойка на тялото, походка и др.