Както всеки сезон, зимата си има своите особености. Аюрведа разглежда различните годишни временакато разгръщане на пълната палитра на природата. Познавайки по-добре енергиите, коитоконтролират студената зима, ние можем да сме по-здрави и по-пълноценни през нея. Какви съвети ни дава древната индийска медицина по въпроса?

Характеристики на сезона

През зимата времето често е облачно, сиво, студено, влажно и тежко. Животът забавя своето темпо както в града, така и сред природата. Зимата се свързва на първо място с кафа дошата– енергия, която обединява елементите вода и земя, почва. 

Силно застъпена обаче и следователно изложена на постоянен риск от дисбаланс е и вата доша, особено на местата, където температурите достигат по-ниски граници и въздухът е изсушев. Хората, при които тези две енергии преобладават, е необходимо да вземат съответните мерки за ограничаване на дисхармонията.

 

Кой от какво се нуждае през зимата?

Не всички се влияем еднакво от студеното време. Най-труден е този период за хората, при които кафа дошата е доминираща и с тенденция към повишаване. Тъй като това е нейният сезон, през него тя е много лесно раздразнима, което може да ни изиграе лоша шега, ако не внимаваме. 

Ако успеем чрез тези методи да балансираме кафа дошата,ще извлечем много ползи като издръжливост, сила, стабилност. От друга страна огнената доша се чувства перфектно в студа и снега. 

Тя се чувства балансирана и диша свободно през тези месеци. Вата доша пък може да се окаже раздразнена, ако времето стане твърде мразовито или сухо.



Въздействия на зимата

Най-често срещаното въздействие, което зимата има върху нас, това енапълняването с няколко килограма.Това като цяло е нормално и е най-често срещано при нежния пол. 

Западната наука вече е открила, че това се дължи на повишаването на нивата на хормона на съня,наричан мелатонин,който също така се свързва с повишен апетит. Аюрведа го знае от хиляди години и предлага някои методи за предотвратяване на този неприятен ефект. 

От друга страна, е много важно да не се отчайвате, когато виждате кантарът да показва малко повече от преди. Ще имате време да се справите с това през пролетта. 

В никакъв случай не се подлагайте на гладуване, защото ще наблюдавате само обратния ефект, поради това, че защитни механизми се задействат в организма и той може да започне да складира дори повече мазнини, отколкото преди.

За много хора влиянието на зимата върху тях обаче е най-тежко в емоционален аспект.Това далеч не е за подценяване и не бива да бъде пренебрегван процес. Тя им действа потискащо и може да доведе до състояние на депресия. 

Ако вашият случай е такъв, добре е предварително, още през есента да мобилизирате всички усилия в посока на преодоляването на негативните влияния.Даваме ви някои малки съвети, които могат да променят начина ви на живот:


Аюрведа терапии

Аюрведа през зимата

Отделяйте повече време, за да се погрижите за себе си през студения сезон. Маслените масажи(абхянга)са подходящи за зимата. Използвайте сусамово масло, за да масажирате сами краката, а също и ръцете си. Можете да си направите също така ексфолиращи процедури и загряваща вана. 

Йога и медитация

Аюрведа през зимата

Зимният сезон е по-муден и мързелив. Налага се да му противодействаме, като активираме вътрешния си огън чрез редовни физически упражнения. 

Можем да практикуваме, например,слънчевите поздрави от йога(сурия намаскар)всяка сутрин за около 6 - 8 повторения или около 15 минути. Можете да комбинирате хата йога асаните с ритуали за дишане от пранаяма, за да активираме огнената енергия.

Медитирайте. Отделете си по мъничко време всеки ден за тонизиране на ума и духа. Ако се чувствате постоянно недоспали заради умората, правете кратки 15-минутни почивки с йога нидра медитация, за да се ободрите през деня.

Мудри

В допълнение към йога и медитативните практики можете да прибавите и сесии с изпълнение на различни мудри.Това са жестове, които изпълняваме с различни части от тялото, например ръцете, които ни помагат да канализираме своята енергия. 

Изключително подходяща за зимата е меруданда мудра, която има подсилващ и енергизиращ ефект.Тя има силата да ни помогне да заземим тялото си, което през лятото можем да направим просто ходейки боси по камък, трева или пясък. 

През зимата, тъй като сме възпрепятствани да правим това, в тялото ни се натрупва твърде много заряд, който не може да бъде отведен в земните недра. Именно това е и причината имунитетът ни да отслабва и да се разболяваме по-често през този сезон. Опитайте и вижте, че практикуването на меруданда мудрав комбинация с упражнения за дишане или медитация само по 5 минути всеки ден ще даде много скоростни резултати.

 

Аюрведа начин на живот през студения период

Сън

През зимата аюрведа съветва да спим повече и да се събуждаме една идея по-късно.Най-подходящото време за това е около 7 ч., но не по-късно от 8 сутринта. 

Ако се чувствате недоспали и уморени, опитайте се, освен да наваксвате със съня, и да правите повече упражнения. Ако сънливостта ви се дължи на депресивно състояние,вземете мерки, за да премахнете изначалното състояние, която причинява вашата отпадналост.

Хранене и зареждащо движение

Необходимо е да направим и някои сезонни промени в храненето. Закуската през зимата е особено важно да бъде питателнаи да ви държи ситост. В противен случай може да предизвикаме сухота в организма, което ще раздразни вата дошата. Хранете се редовно, за предпочитане в определени часове. 

Това ще ви помогне да преодолеете унинието от зимата. Изпълнете менюто си с полезни фибри от кафяв ориз или киноа, хапвайте често мюсли или овесени ядки за закуска. Тапиока и ечемиксъщо са добра алтернатива. 

Много полезно през зимата е индийското гроздеAmla Amla.Когато имаме нужда да повишим имунитета си, препоръчително е да си хапваме сусам, както и сусамово масло, а също и пчелен мед.

Ако сте от хората, които страдат поради повишена вата доша, опитайте се да се борите с помощта на подправки като джинджифил, канела, индийско орехче, босилек, анасон.

Аюрведа през зимата

Пийте много вода, за предпочитане топла или дори гореща.Можете да си направите термос с чай сутринта и просто да доливате вряла вода в него, без да подменяте чаените листа. Това е също така идеален начин за пречистване на организма през студените месеци.

Преди лягане пийвайте така нареченотозлатно мляко. В аюрведа така се нарича напитката, когато е подправена с куркума, кардамом, джинджифил и малко черен пипери подсладена с мед. 

Името й идва от златисто жълтия цвят, който придобива млякото заради подправките. Освенпротив безсъние, то помага и за подсилване на имунитета, детоксикация на черния дроб и балансиране на кръвното налягане.

Разходки сред природата и витамини

През студения сезон най-много ни слънчевата светлина, свежите зеленчуци и плодовеи като цяло досегът с природата. Не преставайте да се разхождате в планината – там е особено красиво през зимата. Проверете нивата на полезните вещества във вашия организъм. 

Повечето хора, които си стояха повече вкъщи през тази година, получиха силен недостиг на витамин Д, който сега трябва да бъде наваксан. Много витамини можете да си набавите, хапвайки си пречистено масло, което в аюрведа се нарича гхи. В него се съдържат големи количества витамини А, Д, Е и К.

Цветотерапия

Хромотерапията е световно признат методда повлияем на своето вътрешно състояние с помощта на външни стимули. Особено тези от нас, които намират зимата за потискаща и депресивна, трябва да вземат мерки, за да ограничат нейното вредно въздействие върху нас. Можем да постигнем това с някои доста прости прийоми, като например да заложим на ярките, топли цветове като оранжево, жълто, червено.