Аюрведа е най-древната медицина в света, началото на която е поставено преди повече от 5000 години на територията на Индия.

Възникването на тази уникална медицина (и философия за живот) според легендите започва с древните мъдреци, които получили дара на Аюрведа от своите хиндуистки богове преди около 5000 години.

За създател на Аюрведа се счита индуисткият бог Брахма (Създателят), който предал знанията си на сина си Daksha Prajapati (Пазител на живота). Той пък от своя страна предал знанията си на двама богове - близнаците Ашвин, които в последствие станали лекари.

Близнаците предали познанията си за Аюрведа на бог Индра, който имал трима ученика. На най-умния и мъдрия от учениците си Индра предал своите знания и този ученик бил благословен от Боговете да има силата да премахва всички страдания на хората. Този ученик бил бог Данвантари, който практикуващите Аюрведа днес почитат като бог на медицината Аюрведа.

Данвантари бил първият смъртен, които приложил получените от боговете знания за Аюрведа на практика и лекувал хората, които се нуждаели от помощта му. На него се преписват лечението с билки, хирургическите операции, използването на солта за консервант и още много други лечителски методи, които се прилагат от Аюрведа лекарите и до днес.

Легендата за това как Данвантари започнал да прилага знанията си на практика е много интересна и започва с… разбъркването на Млечния океан.

Много преди човеците да се появят на Земята, тя била населявана от богове (деви) и демони (асури). Върховният бог дарил боговете с безсмъртие и те властвали безгрижно над света, защото имали силата да подчиняват демоните.

Минало време, хората се появили и заедно с богове и демони продължили мирното си съжителство. За нещастие, бог Индра допуснал грешка, като се отнесъл високомерно и пренебрежително към един монах - отшелник, който проклел всички богове, отнемайки им безсмъртието. Настанали тежки времена и за хората, и за боговете, които вече нямали силата да се справят с демоните и да защитават хората, когато се наложи.

За да си върнат безсмъртието, боговете решили да разбъркат Великия млечен океан и да извадят единственото нещо, което можело да им върне безсмъртието - Алмита калаша (гърнето с божествения нектар).

Тъй като не можели да се справят сами, девите се договорили с демоните да се съюзят и да си поделят даровете от Океана от мляко.

За да разбият Млечния океан, в него съдружниците хвърлили всякакви видове билки, планината Мандара използвали като пръчка за биене, а змията Васуки използвали като въже.

Работили дълго и упорито и най-накрая от Океана от мляко един след друг започнали да излизат даровете. Първо на повърхността се появила смъртоносна отрова, но бог Шива я погълнал. След отровата започнали да излизат Камадену (кравата, която изпълнява желания), Учаиширавас (белият кон), Аиравата (белият слон), Калпаврикшам (дървото, което изпълнява желания), Каустубамани (най-големия и съвършен диамант в света), Лакими (богинята на щастието) и най-накрая от водите на Океана се повил Данвантари. Той бил млад, красив и във всяка от четирите си ръце носел дар - билки, пиявици, раковина и най-ценното - гърнето с божествения нектар. И тъй като бил първият, който изнесъл това безценно знание от Океана, от този ден нататък бил почитан като - бог на медицината Аюрведа.

Данвантари не само донесъл на Земята Аюрведа знанията си, но и започнал да лекува и да обучава свои ученици. Учениците му след време си намирали свои ученици и така аюрведичните знания били предавани устно от учител на ученик, докато едно индийско общество, наречени Риши не се посвещава на това да разбере истината за Вселената и да събере знанията на Аюрведа в свещени книги, наречени Веди.

Какво са Ведите?

Това е най-старата форма на литература в света. Свещените книги са написани на санскрит и съдържат знания, за които се твърди, че са предадени от боговете на мъдреците.

Има четири Веди книги - Риг Веда, Яджур Веда, Сама Веда и Атарва Веда, която съдържа много текстове за медицина, включително описания на анатомията на човека, обяснения за болестите и лечението им.

Аюрведични текстове при практиката | Ayurvedasofia.bgАюрведа текстове

Като отделна наука Аюрведа се обособява след Ведическия период, когато се развиват класическите аюрведични текстове Чакара Самита, Сушрута Самита и Ащанга Хридаям Санграха.

Смята се, че Чакара Самита е първият от трите свещени текста. В Чакара Самита се засягат основно теоретични въпроси за вътрешния огън, храносмилането и лечението на вътрешни болести.

В текстовете се говори за поведението на болните, за диагностиката и превенцията на заболяванията, за терапевтичните и безоперативни методи за лечение.

Сушрута Самита е един от двата текста, в които се обяснява концепцията и практиката на медицинската традиция Аюрведа и се полагат основите на хирургията. Съвременните изследователи считат, че Сушрута Самита е създадена приблизително в средата на първото хилядолетие пр. н. е. от Ачаря Сушрита, който е бил ученик на Данвантари - богът на медицината Аюрведа. Поради приноса му към хирургията Сушрита е признат като Бащата на хирургията.

В Сушрута Самита са описани над 1120 болести, голям брой лекарства за лечението им, различни методи за лечение, включително хирургични. Детайлно са описани анатомията, аюрведичните диети и хранене, токсикологията, педиатрията, хирургията, гинекологията, билколечението и други.

Ащанга Хридаям Санграха е трактат, написан от Вагбата, в който древният автор обяснява основните концепции на Аюрведа. Трактатът фокусира вниманието върху Kayachikitsa - клон на Аюрведа, специализирана във вътрешната медицина и по-специално лечение на дошите.

Философията Аюрведа

Думата „Аюрведа” се състои от два санскритски термина „Аюр”, което означава „живот” и „Веда”, което се превежда като „наука” или „знание”.

Аюрведа изследва естествените методи за подобряване благосъстоянието на тялото и ума в продължение на хиляди години и продължава да го прави и днес, като се развива и усъвършенства активно.

Основният принцип на Аюрведа гласи, че умът и тялото са тясно свързани и умът има силата да пребори болестите и да излекува и трансформира цялото същество на човека.

В Аюрведа практиките лечението, което се прилага е строго индивидуално и в зависимост от дошата на човека. Казано по друг начин, на база доминантната доша или дисбаланса ѝ, аюрведа лекарят назначава строго индивидуално лечение.

Практикуващите Аюрведа лекари вярват, че проявлението на болестта не е еднакво за всички и болестта варира в зависимост от това как тялото реагира на симптомите.

Затова в аюрведичната медицина се отделя много специално внимание върху дошите.

Какво е доша при практиката | Ayurvedasofia.bgКакво е доша?

Според философията на Аюрведа, „доша” са три енергии, които циркулират в тялото на всеки човек от неговото зачеване до смъртта му. Тези енергии (сили) се наричат Вата, Пита и Кафа и те контролират физиологическите функции на човека.

Аюрведа счита, че Вата доша контролира нервната система, Пита управлява храносмилателната система и други биохимични процеси, а Кафа контролира баланса на тъканните течности в организма, растежа на клетките и мускулния тонус на тялото.

Дошите могат да влияят не само на физическо ниво, но и на темперамента и личността на човек. Тази концепция се нарича пракрити и според нея в човек има и от трите вида енергии (Вата, Пита и Кафа), които се променят в зависимост от мислите, действията, храната, дори смяната на сезоните.

Има три състояния, в които дошата може да се прояви. Идеалното състояние е когато и трите доши са балансирани. Другото, не толкова добро състояние е това, при което една от дошите доминира спрямо другите, а третото състояние се проявява, когато някоя от дошите е намалена и почти е изчезнала.

Когато нещо подобно се случи, тогава се нарушава баланса на дошите в човешкото тяло и това състояние се нарича vikruti.

Vikruti може да се прояви в много форми - като физическо, психическо или емоционално заболяване.

За да не допусне да се стигне до vikruti, аюрведическата медицина се стреми да поддържа баланса на дошите.

Клонове на Аюрведа

Изследователите не дават точна информация дали клоновете на холистичната медицина са дело на бога на медицината Аюрведа Данвантари, но сигурното е едно и то е, че са осем различни клона, които обхващат всички области на здравето:

  • Kayachikitsa (вътрешна медицина): Този клон се занимава с цялостното лечение на тялото, фокусирайки се върху храносмилателната система и метаболизма. Процедурите се извършват външно и вътрешно и включват приемане на лекарства, прилагане на масла, лосиони, кремове и други аюрведа препарати.
  • Baala Chikitsa (педиатрия): Този клон се нарича още Kaumara Bhritya и се фокусира върху болестите на децата. Обръща се внимание на грижите преди след раждането на децата.
  • Грахачикитса (психиатрия): Този клон се нарича още Bhoot Vidya и се занимава с проблемите на ума. Някой от леченията на Грахачикитса включват билки, диета, йога, дълбоко дишане, пеене на мантри и други.
  • Urdhyaanga Chikitsa: Този клон се занимава с болестите на носа, очите, гърлото и ушите.
  • Шаля Тантра (хирургия): Този клон се занимава предимно с хирургични процедури. Описано е и използването на различни хирургични инструменти.
  • Damstra Chikitsa (токсикология): Този клон се занимава с изследването и лечението на токсините и отровите в тялото, околната среда и храната.
  • Расаяна - този клон се фокусира върху лечението на болести, причинени от старостта. Терапиите са насочени към подмладяването, дълголетието, поддържането на ума и други.
  • Vajjikaran Chikitsa (репродуктивно здраве): Този клон се бори с проблемите на репродукцията, сексуалното здраве и други.

Диагностика

Диагностиката в Аюрведа се провежда в две стъпки. Първата стъпка идентифицира състоянието и вида на патологията. Това може да включва прегледи, разговор с пациента, пулсова диагностика, допълнителни изследвания и други. Втората стъпка определя лечението, което трябва да бъде предписано и проведено.

Лечение в Аюрведа

Аюрведичното лечение включва четири компонента: Бхиак (лекар), Роги (пациент), Угатстата (медицинско лице/ медицинска сестра) и Дравия (храна/лекарство).

Лекарят трябва да притежава огромен опит и познания. Пациентът трябва да може да опише добре оплакването си, да вярва на лекаря си и изпълнява предписанията му. Медицинската сестра трябва да има и медицински опит, за да може да помага на лекаря, и да има опит с пациенти, за да ги насочва и успокоява.

На последно място, но не и по значение Дравия (храната/лекарството) трябва да е леснодостъпно и подходящо за съответното заболяване. В допълнение, билките от които се приготвя лекарството трябва да бъдат приготвени по начин, които запазва всичките и лечебни и терапевтични характеристики.

Има пет основни вида лечение в Аюрведа и всичките се основават на петте основни сетива -зрение, докосване, миризма, звук и вкус. Всичките пет метода имат за цел да донесат равновесие в дошите на пациента.

  • зрение

Практикуващите Аюрведа вярват, че цветовете, които възприема човек могат да повлияят на настроението и равновесието на дошата му. Балансирането на дошата се извършва чрез цветна или хромотерапия.

  • звук

Смята се също така, че вибрациите, които се създават посредством музика могат да създадат хармония, която да балансира дошите. Лечението със звук се извършва най-често чрез мантри, песнопения, компилиране на различни звуци.

  • вкус

Възползвайки се от вкусовите усещания, аюрведа лекарите могат да предпишат диета или комбинация от лечебни растения, които да балансират дошите. В Аюрведа има шест основни вкуса : сладък, кисел, солен, горчив, стипчив и стягащ и всеки вкус има специфична функция като успокояване, увеличаване на абсорбцията, стимулиране на храносмилането и други.

  • докосване

Лечението чрез докосване включва различни масажни терапии с масла и билки.

  • миризма

Лечението чрез миризма се практикува чрез вдишване на различни аромати и различни етерични масла и растения. Ароматерапията се прилага за успокояване на нервите и за балансиране на дошите.

Освен тези основни вида метода за лечение, към списъка се прибавя и Панчакарма, която е изключително полезна пречистваща Аюрведа терапия.

Редно е да завършим с още няколко думи за бога на медицината Аюрведа Данвантари, тъй като благодарение на знанията, които е донесъл на Земята и е предал на учениците си днес можем да се възползваме от уникалните методи за лечение и превенция на заболяванията на аюрведическата медицина.

Данвантари се почита в цяла Индия, където има няколко храма, посветени на бога на медицината. Освен в храмовете, които денонощно са пълни с търсещи изцеление, Данвантари има специален празник, които се провежда два дни преди празника на светлината Deepavali.

На този ден в Индия празнуват раждането на Данвантари и за да почетат бога на медицината по площадите и в къщите си хората палят свещички, които поставят на земята.

Когато следващият път посетите вашия аюрведичен лекар, поогледайте се в кабинета му, там със сигурност ще видите поне една статуйка на Данвантари. Обикновено богът на медицината Аюрведа се представя като млад, тъмнокос, къдрокос мъж, който е облечен в разкошни златни одежди.

Тъй като се смята, че Данвантари е едно от превъплъщението на бог Внишну, то той има четири ръце, в които държи билки, пиявици, раковина или свещените текстове на Аюрведа и гърнето на безсмъртието.