Ако страдате от тревожност, Аюрведа може да бъде вашето спасение

Отстрани страдащият от тревожност изглежда като човек, който просто не може да се отърси от притесненията си нито за миг – притеснява се за всичко и за всички във всеки един момент. Тежестта на състоянието може да варира в различните периоди. Заболяването в един момент може да бъде по-леко, позволявайки ни да вършим ежедневните си задължения и да водим социален живот без особени затруднения.

Но когато тревожността се върне отново, може да се почувстваме, че дори най-простите ежедневни ситуации ни идват в повече, или да започнем да намираме рутинните задачи за непоносими.

Но как да разграничим между „нормалните“ и „прекомерните“ нива на тревожност у нас? Нормално е да се притесняваме за предстоящо житейско предизвикателство, или да се чудим как ще се справим финансово, когато неочаквано открием, че се нуждаем от ремонт вкъщи. Но има и степени на прекомерно безпокойство, което съпътстват и способстват развитието на тревожно разстройство като сериозно психологическо състояние.

В такива случаи например е възможно да чуете по телевизионните новини, че нова болест върлува някъде в чужбина, и тази новина да не ви остави да заспите цяла нощ. Вероятно ще прекарате следващите няколко дни и седмици в постоянно състояние на тревога за благополучието на вашето семейство и ще изпитате тревожност, която е изтощителна, натрапчива, прекалена и постоянна.

Симптоми на тревожност | Ayurvedasofia.bgСимптоми на болестта

Тревожно разстройство може да има най-различни прояви и симптоми – както психически, така и физически. Някои от най-често срещаните признаци включват:

  • Състояние на постоянна тревога
  • Мускулно напрежение или болки в тялото
  • Напрегнатост
  • Затруднена концентрация и нарушения във вниманието
  • Ниска толерантност към чувствата на несигурност, мания за контрол
  • Страхове
  • Настрапчиви мисли, обикновено негативни и притеснителни, от които е трудно да се отървем и които ни правят още по-неспокойни
  • Трудно контролируеми силни емоции
  • Проблеми със съня – нощем обикновено натрапчивите мисли и всички останали симптоми на тревожност се засилват
  • Стомашни неразположения
  • Преумора или бързо преуморяване
  • Сърцебиене
  • Тремор
  • Изпотяване
  • Сухота в устата
  • Затруднено дишане, задух
  • Замаяност
  • Студени и горещи вълни
  • Отпуснатост или изтръпване
  • Чувство за „буца“ в гърлото
  • Раздразнителност

Хората обикновено се диагностират с тревожно разстройство, когато преживяват постоянно състояние на безпокойство по отношение различни ежедневни ситуации в продължение на период от поне шест месеца.

Освен това трябва да бъдат налице поне три от следните шест основни симптома:

  • Раздразнителност
  • Мускулно напрежение
  • Затруднена концентрация
  • Нарушения на съня
  • Склонност към умора

За съжаление, обикновено няма ясен отговор за това какво причинява тревожното разстройство и как точно може да се диагностицира то. Но и то, както много други психични разстройства, вероятно е причинено от комбинация от фактори като генетична предразположеност, стил и среда на живот.

От гледна точка на анатомията, тревожното разстройство е тясно свързано с амигдалата – мозъчният център, отговарящ за контрола на емоциите, и това как той обработва чувствата на страх и безпокойство.

Генетиката също играе роля в тревожно разстройство. Високорискова група са хората, които имат един или повече членове на семейството с тази диагноза. Заболеваемостта особено се повишава в присъствието на стресови фактори и травматични моменти.

Дългосрочната употреба на наркотични вещества също увеличава опасността от развитие на генерализирано тревожно разстройство, също както и прекомерната употреба на алкохол. Интересно е, че макар че сама по себе си употребата на тютюн и кофеин едва ли би могла да предизвика сериозно психическо разстройство, тя също се свързва с повишени нива на тревожност.

Лекуване на тревожност | Ayurvedasofia.bgЛечение с Аюрведа методи

За лечение на тревожността аюрведиците препоръчват прилагането на диета, правилен начин на живот и поддържащо лечение с билки. Но думата „диета“ не трябва да бъде възприета неправилно. Тук не говорим за аюрведа хранителен режим, който се основава на лишения и избягване на храните, които сме свикнали да приемаме за „вредни“. Напротив – смята се, че по-мазните храни, особено когато са приемани топли, имат положително влияние за облекчаването на страха и тревожността и спомагат за подхранването, олекотяването и освобождаването на раздразнената вата доша.

Много добро действие на храната придават подправки като джинджифил, копър, кимион и кориандър. Те могат да излекуват нашата тревожност, тъй като стимулират пита дошата, която да върне прекомерната вата в баланс.

Факт е, че вата е най-фината от трите вида доша. Това ще рече, че тя е по-податлива на влиянието на фините енергии, отколкото са питта доша и кафа доша. От изключително значение за това да я върнем към баланс са аюрведа терапиите, работещи върху собствения ни начин на живот. Не бива да забравяме, че утежнената вата доша е склонна също така да потиска агни (огъня) у нас. Това може да направи нашето храносмилане нередовно и непредсказуемо. Важно е да се стараем да продиводействаме на това, тъй като от компрометирането на храносмилателния огън страда и ефикасността на всяка храна или билкова терапия, която би могла да ни помогне да се върнем към хармоничния живот.

В края на краищата дори най-съвършената храна или билка не биха могли да ни помогнат, ако ние не можем да ги усвоим правилно. Ключово за лесното и бързо завръщане на нашата вата към покой е култивирането на нашите навици в рамките на всекидневния живот.

Влошаването на пранавата води до отслабване на нервната система. За да се справим с това, аюрведичните лекарства са подбрани така, че да контролират и намаляват излишъците, като едновременно с това способстват за натрупването на саттва гуна – божественият порив на природата.

Благодарение на Аюрведа, умът става по-стабилен и спокоен. Освен билково лечение, тя включва и трансформация на начина, по който се храним и живеем. Правилно подбраната програма от упражнения също е от голямо значение за излекуването от тревожност и тревожно разстройство.