Лошата концентрацияе заболяване на мозъка. Всяко физическо или психическо заболяване може да затрудни концентрацията. В това състояние човек не е в състояние да изпълнява задълженията си или да взема добри решения.

 

Генетични фактори също играят роля за намаляване на концентрацията и загубата на памет, особено при неврологични заболявания, като болестта на Алцхаймер.
 

Изследвания доказват, че диетата и начинът на живот също играят роля за поддържане на паметта. Други рискови фактори са тютюнопушенето по време на бременност.

 

 

 

Слабата концентрация от Аюрведична гледна точка


Дошите са основните функционални представители на тялото. Вата е основната доша, която дава стимул на ума за нормалното му функциониране.

 

Затруднената концентрация е нормално периодично явлениепри повечето хора. Умора и емоционален стрес могат да причинят проблеми с концентрацията при повечето хора и децата. Проблемите с концентрацията също са характерни за определени физически и психологически състояния. Отличителното състояние, свързано с трудно концентриране, е хиперактивност и дефицит на внимание (ADHD) - болестно състояние, което през последните години все повече се диагностицира при деца и възрастни. Редки състояния, които засягат мозъка и някои емоционални и ендокринни смущения, също могат да повлияят на познавателните функции на индивида и по този начин да влошат концентрацията.


Други причини за трудно концентриране:

  • Глад
  • Медикаменти

 


Храната подхранва тялото, ума и душата

 

  • Аюрведа застъпва диетата на Сатвик, за да поддържа ума спокоен.
  • Храната трябва винаги да е свежа и чиста. Избягвайте застояла храна.
  • Трябва да се спазва добре балансирана диетас много зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни.
  • Избягвайте Раджасик диета, която се състои от храни с много пикантен, солен и кисел вкус.Добре е да се избягват и  стимуланти като рафинирана захар и кофеин , тъй като влошават пита и вата, което от своя страна увеличава безспокойството, гнева и раздразнителността.
  • Тамасик храните- застояли, замразени, консервирани и силно преработени храни също не трябва да се консумират, тъй като намаляват храносмилателния огън и произвеждат токсично вещество, наречено аам и съдържат големи количества натриеви консерванти и синтетични добавки, вредни за възрастни и особено за децата.

Значението на съня

Аюрведа счита съня за основен градивен елемент за здрав разум и тяло. Лишението от сън води до намаляване на умствените показатели. Спокойният нощен сън е жизненоважен за настроението и мозъчната функция на детето ви.

  • Сънят помага за намаляване на стреса и депресията.
  • Практикувайте здравословни ритуали на лягане, като четене на исторически текстове  преди сън например.
  • Напомнете на детето си да завърши домашното си и да спре да играе поне час преди лягане.
  • Облечете го вудобно нощно облекло според стайната температура.
  • Маслото балансира вата. Масаж преди лягане ще отпусне сетивата му.
  • Нежност и внимание са важни за дете с лоша коцентрация. Ако нямате време, кратък масаж на стъпалата или погалване ще го успокоят. Ако детето ви има проблеми със заспиването, тази дейности преди лягане ще определено ще му помогнат.

Йога и медитация

 

Физическите дейности помагат на децата да изгорят излишната си енергия по положителен начин.

  • Йогата е полезна за деца с лоша концентрация, тъй като използва Асани (физически пози), Пранаяма (дихателни упражнения) и дълбоки техники за релаксация, за да успокои сетивата, да намали хиперактивността.
  • Йога помага за намаляване на размера на плачещите пристъпи, темпераментните изблици, емоционалната нестабилност и промените в настроението.
  • Практиката на мантра медитацияще върне детето ви в спокойно състояние по време на стресови ситуации.

 

Техники за изграждане на консентрация

За децата, които имат нарушена концентрация, памет, контрол на импулсите, скорост на възприемане и невъзможност да следват указания.

  • Установено е, че когнитивните упражнения произвеждат желани промени в начина на работа на мозъка.
  • Игрите за памет мотивират децата да запаметяват поредици от зрителни и слухови стимули.
  • Кръстословиците подобряват вниманието към думитеи способността за последователност, докато картинните пъзели подобряват паметта и концентрацията.
  • Заниманията със сметало упражняват паметтаи предизвиква мозъчни вериги, като по този начин подобряват когнитивната функция.

 

Създаване на полезни навици
 

Дете с лоша концентрация се нуждае от редовност и последователност, за да противодейства на естествената си склонност към хаос. Препоръчва се редовен сън и хранене и избягването на онези занимания, които нарушават или прекалено стимулират сетивата на детето. Постоянна рутина стабилизира Vataи премахва лошите ефекти, които непоследователността причинява.

 

Време за почивка
 

Децата с лоша концетрация трябва да ограничат гледането на телевизия, интернет и видео игрите.
 

  • Детският, впечатляващ се от всичко уме прекомерно изложен на средствата за масова информация с отрицателни възприятия на  насилие, нецензурна реч и изнервящи, бързо движещи се изображения. Когато детето е чувствително, това  разстройва нервната му система и изхвърля Вата извън равновесие.
  • Нарушения на съня, хронична умора, главоболие, виене на свят, загуба на памет, проблеми с вниманието, агресия, саморазрушаващо се поведение и влошено зрение са възможни странични ефекти от прекомерно излагане на влиянието на технологиите.
  • Намалете времето на детето пред екрана!
  • Насърчете игри на открито!

 

Положително влияние на семейната среда

 

  • Атмосферата у дома трябва да бъде спокойна, свежа и предразполагаща.
  • Детската стая трябва да е безпретрупвания, редовно проветрявана и да има достатъчно естествено осветление.
  • Сведете до минимум плакатите и картините по стенните.
  • Оцветете стаята на дететов успокояващи, заглушени, вместо ярки цветове.
  • Ако пускате музика в къщата, изберете успокояващи мелодии или класическа музика.
  • Децата трябва да бъдат научени да уважават възрастните и да ценят традициите, които създават положителна енергия в къщата.
  • Изградете силна мрежа на подкрепа за вашето дете у дома и в училище.
  • Прекарвайте достатъчно и пълноценно време с него.
  • Винаги, когато имат изблици на неконтролирано поведение, не ги наказвайте. Награждавайте детето, когато прояви правилно поведение, и то ще го повтори.
  • Основната идея е да го накарате да се чувства обичано и ценено.
  • Много деца с лоша концентрация са умни и творчески личности. Търпението и грижите ви на родители ще им помогнат да се справят уверено със своите недостатъци уверено.