Когнитивните увреждания са едно широко понятие, което обхваща множество заболявания, както генетични, така и придобити мозъчни увреждания, причинени от различни злополуки. Определят се като затруднение при обработване на мисли, затруднения при вземане на решения, лоша концентрация и затруднения при възприемането на учебния материал. По принцип тези увреждания не се ограничават само до хора на определена възраст, пол или друга демографска група, но са свързани и с децата.
Повечето деца възстановят когнитивната си функция с времето и лечение не е необходимо, тъй като увреждането не е много сериозно, но има и други случаи.
Какво се случва?
Въпреки че обикновено заболяването се среща най-често у хора в напреднала възрастта, това може да се случи по всяко време на живота на човек.
Една от основните причини за развитието на това увреждане при децата е стресът. Някои форми на стрес, като първия учебен ден например, са нормална част от живота на едно дете, но стресът, който идва от продължителни и чести неприятности в училище, проблеми в къщи, с приятели, личностни проблеми или липса на подкрепа от страна на родителското тяло, могат да имат изключително отрицателно въздействие върху когнитивното развитие на детето.
Когато детето живее в стресова среда, развитието на мозъка му отслабва и има голяма опасност от развитието на когнитивни нарушения. Намесата на грижовни родители, които предлагат отзивчивостта и приятелството си, може много да помогне за преодоляване на лошите ефекти от стреса.
Когнитивните нарушения при бебетата обикновено се дължат на генетични проблеми. Те могат да се родят със синдром на Даун, аутизъм и други, за които се знае, че оказват влияние върху начина, по който човек обработва мислите си или информацията. Тези състояния продължават през целия живот и имат различна степен на въздействие върху мозъка на индивида. Когнитивните увреждания, получени през детските или зрели години на човека, се причиняват предимно от злополука или болест.
Ако едно дете е замесено в инцидент, причиняващ мозъчна травма, тогава е възможно то да получи когнитивно увреждане. Голяма е вероятността също така, ако майката е пушила или консумирала алкохол по време на бремеността си, детето й да развие когнитивно нарушение.
Примери за когнитивно функциониране включват езикови, двигателни и междуличностни умения, памет и други. Когато детето показва забавяне в развитието си или липса на способности в една от тези области, то може да страда откогнитивно увреждане .
Най-често симптомите на когнитивно увреждане се проявяват в ранна детска възраст и могат да станат по-изразени, когато детето порасне. Това е особено важи за деца, страдащи от сериозни заболявания, или наранявания, които биха могли да повлияят на нормалното развитие на тяхната възприятийна способност.
Признаците и симптомите на когнитивни увреждания при децата са:
- Трудно или краткосрочно фокусиране на вниманието
-
- Лоша памет
- Трудности при общуването (устно или писмено)
- Лоши или забавени двигателни умения
- Трудност при следване на указания
- Затруднение в учението или в способността да върви в крак с връстниците си
- Проблем с организирането или изразяването на мисли и емоции.
Тези симптоми не са изключение и когнитивното увреждане може да се прояви по различен начин при различните деца. Това обаче са общи симптоми, за които е добре да следите, защото те могат да ви покажат потенциални когнитивни нарушения и степента на тяхната сериозност у детето.
В кои случаи когнитивно увреждане може да се лекува?
- Хипотиреоидизъм
- Недостиг на витамин В12
- Отравяне от тежки метали като олово
- Лекарствена токсичност
- Мозъчни тумори
- Натрупване на течност в мозъка (хидроцефалия)
- Възпаление на мозъка
- ХИВ инфекции
Ако на детето се предложи адекватно лечение в тези случаи, то ще се излекува напълно.
Начин на живот
Факторите, влияещи на начина на живот и свързани с повишен риск от когнитивни заболявания, включват:
- Диабет
- Повишено ниво на холестерол
- Високо кръвно налягане
- Недостатъчно участие в социални, стимулиращи психиката дейности
- Липса на физически упражнения
Аюрведични билкови терапии
По последни проучвания когнитивните нарушения се свързват с различни невродегенеративни процеси, включително намалени нива на ацетил в мозъка, намален допамин, нарушения на хипоталамо-хипофизната надбъбречна ос и съответно понижени нива на DHEA. Много от тези процеси могат да бъдат свързани с оксидативен стрес и възпалителни процеси в мозъка.
Древната наука на Расаяна Тантра предлага много билки, за които е установено, че действат ползотворно за лекуването на тези дегенеративни процеси. По този начин, вместо обичйните медицински терапии, пациентите могат да приемат аюрведични билки, които всъщност възстановяват способността на организма да произвежда тези съединения.
Ashwagandha (Ашваганда) е известна билка за поддържане на паметта. Освен това най-новите медицински изследвания показват, че ашваганда увеличава холинергичната активност в мозъка. Билката Tulsi (свещен босилек) също засилва холинергичната активност. Kapi Kacchu (аюрведическо лекарство) може да възстанови съдържанието на ендогенната леводопа, допамин, норепинефрин и серотонин във веществото нигра на мозъка, като има ефективно действие, особено върху познавателните и двигателните аспекти на болестта на Паркинсон.
Brahmi (билка Брахми/Бакопа мониери) е доказано ефективна в борбата с оксидативния стрес и намаляването на възпалението в мозъка. Други билки, които традиционно се използват в Аюрведа за подобряване на паметта, включват Vidari, Shankhapushpi и сладък корен/женско биле.
Мозъкът е един от най-ценните ни органи. Когнитивното здраве е сложна, многостранна тема. Ние имаме способността и възможността да поемем отговорността за мозъчното здраве на детето си, да намалим възпаленията и да предотвратим когнитивните увреждания чрез промяна на начина му на живот и възприемане на здравословно поведение, но готови ли сме да го направим?
Нормално е да се чувствате затормозени от всички здравословни промени, които знаете, че трябва да направите. Не е необходимо да ги правите наведнъж. Когато решавате върху кои здравословни навици да се съсредоточите, започнете само с един от тях, който е важен за вас и е свързан с индивидуалните нужди на детето ви. Така ще ви е по-лесно да създадете организиран режим на този нов начин на живот.
0 коментара