Трите доши са нашите конституции, които произтичат от петте елемента и свързаните с тях свойства и които определят и нашата природа. Докато пита отговаря на елементите на огъня и водата, а кафа на земята и водата, най-силната от трите доши, вата, се състои от въздуха и етера.
Вата доша е съставена от елементите въздух и етер. Тя е вятър, основната двигателна сила в тялото и ума. Когато нашата вата доша е здрава, движенията на тялото са грациозни, безпрепятствени и все пак контролирани. Когато вата доша излезе извън баланс, движенията ни стават хаотични, прекомерни, намаляват или блокират. А тъй като това е най-фината от трите доши, тя често е склонна да излиза извън контрол.
Вата се отличава от останалите две доши по своите свойства и характеристики. Вата доша е светла, подвижна, суха, студена, груба, твърда, остра, фина, ясна и течна. Телата и умовете, в които преобладава вата доша, изявяват именно тези качества, затова, например, повечето хора с вата доша конституция ще ви кажат, че предпочитат топлото време пред студеното.
Често това са хора с тънка снага, плоски гърди и доста забележими вени и сухожилия на мускулите. Кожата им е склонна към изсъхване и напукване. Хората с тази конституция са много креативни, а умовете им са активни, бдителни и неспокойни. Те говорят и се движат бързо, но също така и лесно се уморяват. Понякога не са психически стабилни и са склонни да бъдат нервни, тревожни и страхливи.
Балансът на вата доша в тялото носи лекота на движението, отличен апетит, равномерно дишане, нормална перисталтика, повече ентусиазъм, енергия, спокойствие. Под въздействие на добре хармонизирана вата, ние чувстваме ентусиазъм, прилив на въображението, извисена духовност.
Какво се случва, когато нашата вата не е в баланс?
Поради сухотата, която предизвиква излишъкът на вата доша, може да причини здравословни проблеми от всякакъв тип. Не бива да оставяме тялото си да „изсъхне“ (да се дехидратира), защото когато това стане, то се износва и остарява. Затова храните, които приемаме при дисбаланс на вата, трябва да бъдат влажни, мазни, заземяващи, подхранващи, лесносмилаеми и топли. Такива са:
- оризът
- зърнените храни
- пълномаслените мляка и сирена
- цитрусовите плодове
- авокадото
- сладки картофи
- цвеклото
- мангото
- кокосът
- печените плодове и варените зеленчуци като цяло
- ядките – орехи, бадеми, кашу, супите, яхниите, индийското орехче.
При проблеми, свързани с излишък на вата доша, не бива да се приема лека, суха, хрупкава, студена, ледена, газирана храна, както и всички храни, които предизвикват газове или затрудняват храносмилането. Трябва да избягваме кафевия ориз, пълнозърнестите храни, соевите продукти, леща, фасул, кълнове, фъстъците, захарни изделия, изкуствените подславители, кафе, тежки меса.
Но физическите проявления на излязлата от контрол вата доша са само едната страна на монетата. Когато вата у нас излезе извън баланс, наблюдаваме тенденцията за прекомерно движение и динамика, както в тялото, така и в ума. Това дори само по себе си би могло да доведе до безпокойство, затрупване, безсъние и страх.
Пет разновидности на вата
Сред нещата, които усложняват вата дошата, са прекомерните физически натоварвания, употребата на наркотични вещества, прекомерната пранаяма, както и липсата на сън. В превод от санскрит, вата означава непрекъснато движение. На езика на медицината би могло да се каже, че тази доша е катаболна доша, т.е. свързана с катаболните процеси. Но за да вникнем най-добре в същността на вата доша, е най-добре да я разглеждаме на съставните й части. Това са т.нар. поддоши. Всяка от тях определя посоката на движение и управлява специфични действия в тялото. Четирите разновидности на вата са:
- прана вата
- самана вата
- апана вата
- вяна вата.
Прана вайю или прана вата – това е силата, съпроводена със сетивно преживяване. Тя има магнитна природа. Начинът, по който тя функционира, определя вида на впечатленията, на които сме склонни да се поддаваме. Прана вайю се наблюдава в главата и сърцето – там, където обитава желанието и където се обработват сетивните преживявания. Когато вата доша е хармонична, ние кипим от енергия и сме привлечени към нещата, които ни носят здраве и благополучие. Когато прана вата е извън баланс, ние злоупотребяваме със сетивата си и като че ли сами се стремим към нещата, които ще ни навредят.
Самана вайю / самана вата
За разлика от прана ваю, самана ваю е силата на усвояването. Именно тя е тази, която пренаси хранителните вещества от нашите черва към кръвоносната ни система, както и импулсите, усещанията на нещата, които докосваме, от кожата към централната нервна система. Когато самана ваю функционира правилно, впечатленията се усвояват правилно. Когато е затормозена, абсорбирането се затруднява, което може да доведе до недохранване или изтръпване.
Вана ваю/вата
Тя е тази, която отговаря за извличането на впечатления от вече усвоеното. Нейната роля е да се грижи за отговорите, за реакциите у нас, и затова нейното движение е насочено от центъра към периферията. Под нейно влияние нашата централна нервна система се изпраща сигнали към даден мускул или орган.
Удана вайю/вата
Това е субдошата, отговорна за действията и изразяването, които са резултат от получената и усвоена енергия. Задействани от получената от нея енергия, всяка от клетките изпълнява своята уникална функция. Удана вайю създава клетъчната енергия и изгражда протеините в нашето тяло с помощта на хранителните вещества, които приемаме. Тя влияе на нервите, които на свой ред инструктират мускулите и органите да действат по правилния начин.
Апана вайю/вата
Освен полезни вещества, клетъчната дейност произвежда и отпадъци. Докато удана вата е отговорна за производството, апана-та е натоварена със задачата да почиства отпадъците. Тя елиминира отпадните вещества предимно чрез функциите на отделителната система – уриниране, дефекация и менструация. Апана вата е в основата за цялата низходяща енергия на тялото и като такава набавя също и енергията, необходима за извеждане на детето от утробата и излизането му на белия свят.
Когато вата е извън баланс, се наблюдават в излишък качествата, които са определящи за тази доша. Специфичните симптоми, които могат да възникнат в резултат на дисбаланса, зависят от това коя канална система е накърнена и коя тъкан е засегната в съответния канал.
Най-общо, признаците за излишъци от вата доша в тялото включват загуба на тегло, чувство за хлад, склонност към напукване на устните, загрубяване на кожата, запек, безсъние, затруднена или намалена концентрация, болки в тялото, подобни на усещания за бодеж, обидчивост, при жените – нередовна менструация.
Балансиране на вата доша според Аюрведа
Учението на Аюрведа предлага много подходи за балансиране на нашата вата доша. Използваните инструменти могат да включват диета, билково лечение, терапия с цветове, аромати, мантри, масажни масла и др., промяна в начина на живот, а най-подходящо е да се приложи комбинация от лечения.
Това, което е необходимо да направим, е да увеличим качествата, които противодействат на настъпилия дисбаланс. Когато изпитваме излишък на лекота, ние увеличаваме тежестта, където има излишък на студ – увеличаваме топлината; където има излишък на твърдост – увеличаваме мекотата, и така нататък.
Един от най-важните похвати за поддържане на здравето и за подпомагане на изцелението на нашата вата доша, това е промяната в начина на живот. Налага се предприемането на редовни здравословни практики, които да са в хармония с ритмите на природата.
Стабилността се подобрява значително, ако се стараем да се храним и спим по едно и също време всеки ден. Най-добре е събуждането да става в рамките на половин час преди изгрев слънце. Тъй като ушите са особено чувствителни към дисбаланса на вата доша, можем да се опитаме да предпазим ушните канали, като поставим няколко капки топло гий (избистрено масло) или сусамово олио всяка сутрин – това е традиционна аюрведическа практика, която спомага да успокоим вата. Когато сте на открито, използвайте наушници, шапка, тапи за уши или топки от памук, за да си осигурите допълнителна защита от вятъра.
Към сутрешните си ритуали е добре да добавим изпиването на чаша топла вода с лимон веднага след ставането сутрин. Така ние подпомагаме перисталтичното действие в дебелото черво. Препоръчва се също така самостоятелна абханга (маслен масаж) поне веднъж в седмицата, медитация, както и практика на йога асани. Умереното, последователно натоварване регулира мобилната природа на нашата вата доша. В йога практиката си е добре да включим седящо преднонавеждане в главо-колянна поза (пасчимотанасана).
Можем също да експериментираме и със статични пози, каквато е вирабхадрасана 2 (воин 2), която ни помага да закалим своята сила и стабилност. Ако се почувствате прекалено стимулирани или уморени по време на практика, направете няколко възстановителни позиции, за да насърчите дълбоката релаксация – например детска поза или шавасана.
Трябва да се храним редовно през целия ден, като най-подходящо е да правим около пет малки хранения на ден, приемани на всеки три часа. Тези хранения трябва да се приемат по едно и също време всеки ден. Това увеличава както тежките, така и стабилните качества. Храната трябва да бъде леко мазна, топло приготвена, когато е възможно и умерено подправена.
Часът за лягане трябва да е около 22 часа вечерта, въпреки че това зависи донякъде от залеза и варира през различните сезони на годината, както и от географската ширина. Времето, по което ставаме от сън и си лягаме трябва да бъде едно и също всеки ден, за да увеличим стабилността.
Можете да се опитате да противодействате на симптомите на вата доша, като носите няколко слоя топли дрехи и прилагате редовно масажи на тялото и главата си. Добре е да избягваме да стоим гладни за продължително време. Редовните парни бани са за препоръчване. За да преборим излишъците от вата, трябва също така да ограничим склонността да говорим ненужно.
0 коментара