За Аюрведа всеки е уникален
За Аюрведа всеки организъм е уникален според типа тяло. Той се определя от заложеното при раждането съотношение между енергията Вата, енергията Пита и енергията Кафа – трите доши. Обикновено води едната от дошите, но има различни комбинации, включително и трите да са в близки пропорции.
Вата е енергията за кръвоносната и дихателната система, Пита е за метаболизма, а Кафа е енергията за защитните сили на тялото и растежа.
Ако заложеното от природата съотношение между енергиите се поддържа от човека в баланс, той е здрав; ако това равновесие се наруши, започват болестите.
От типа тяло зависи всичко – процесите в организма, емоционалната нагласа, психологическите особености. Според водещите доши дори се определят подходящите храни за различните хора.
За тези с преобладаваща Вата например, е подходяща предимно топла храна, наситена с въглехидрати и белтъчини; закуската да е обилна при лека храна на обяд. При Пита храната трябва да е по-хладка, закуската лека а обядът да е основното хранене през деня.
За Аюрведа влияние за уникалните особености на организма и здравословното състояние на човека оказват също географските и икономическите условия, при които той живее, какво работи, какви са му отношенията с близките и на работа, преживявал ли е някакви големи лични трагедии и т.н.
Това е така, защото за Аюрведа физиологичното и духовно начало в човека съществуват заедно и в цялост, и си влияят взаимно.
Лошите чувства, ако са дълготрайни, нарушават емоционалния баланс и вредят на организма. Те могат да предизвикат отделянето на отрови в тялото и увреждане на конкретни органи. Завистта например уврежда сърцето.
Това цялостно възприемане на човека като уникална природна заложеност и начин на живот, отличава Аюрведа от Западната медицина. Аюрведа вече над 5000 години не лекува само конкретните симптоми и болест; тя премахва и причините за болестите, връща организма в баланса му за дълголетно здраве.
Можем ли сами да определим какъв тип е тялото ни?
Нормално е човек да се заинтересува какъв е неговият тип тяло, след като дошите са така всеопределящи. Можем ли сами да определим?
Би могло да се намерят тестове, но най-добре е да се обърнем към специалист за аюрведа диагностика. Не само защото при различните съчетания неопитен човек лесно ще сбърка. Но и защото точно трябва да се отчетат и многобройните допълнителни фактори.
При определянето на дошите винаги трябва например да се взема под внимание сезонът, защото той им влияе. Лятото е активно за пита, пролетта – за кафа, зимата – за вата. Естествено, значение имат полът и възрастта, а дори пътуванията и смяната на даден регион с друг, могат да имат значение за определянето на дошата в дадения момента.
След това за неспециалиста става още по-сложно. При определяне на храненето, да речем, трябва освен дошата, да се отчете и здравословното състояние на човека. Той може да има един тип доша, а да страда от заболяване, присъщо за разстройство на друг тип доша.
Затова например в Аюрведа клиник София индийският лекар, който е Гуру в Аюрведа, ще зададе многобройни и различни въпроси, за да уточни различни пристрастия на пациента, типични реакции в дадени ситуации и ред други особености. Едва след това ще даде препоръки за типа хранене.
В препоръките на специалистите за хранителния режим също така се отчита и за кого са. Ще има разлика например, ако са за физически и социално активен човек в голям град в равнината, и ако са за човек от малко планинско селце. За двамата пък би бил енергийно недостатъчен хранителният режим на човек, отдаден изцяло на духовни занимания.
Тези разлики са естествени, защото Аюрведа се насочва към възстановяването на индивидуалната и неповторима хармония при всеки човек като единство на тяло, чувства, психика, дух.
Всеки решава каква да е храната му – здраве или болест за организма
Аюрведа придава особено значение на храненето. Храната дава енергията, с която тялото живее и се развива. Но тя може да се превърне и в отрова, която нарушава енергийните баланси, предизвиква болестите, уврежда органи и системи.
Събрала хилядолетна мъдрост, тази индийска наука за здравето и дълголетието и тук не подхожда схематично. Не се възприема, че щом нещо е природосъобразно и полезно, трябва да се яде на всяка цена, независимо дали ни харесва.
За да е енергийно полезна, храната трябва да е вкусна, човек да яде с удоволствие. В противен случай зарядът й се губи. Чрез храната не се поемат само вещества, но и части от енергията на природата.
Ястията трябва да са от пресни продукти, или прясно приготвени. Ако се консумират повече от три часа след като са приготвени, те не са полезни, защото се губи пряката, жива връзка с природата. Затова Аюрведа не приема например консервите и полуфабрикатите.
Храната трябва да е разнообразна и да включва всичките 6 вкуса – сладък, солен, горчив, кисел, лют, стипчив. Всеки тип тяло има вкусова настройка за определени продукти и несъвместимост с други, които трябва да се избягват.
Храненето трябва да включва закуска, обед и вечеря, като не бива да се преяжда. Преяждането или съчетаването на неподходящи храни според времето на усвояването им, затормозява храносмилането.
Организмът не успява да разгради и да поеме всичко, а задържалите продължително време остатъци образуват токсини. Свободните радикали, тежките метали, пестицидите, и др. са в основата на болестите.
Важността на храненето включва и начинът на хранене. Той трябва да е като медитация – без никакви други дейности, с мисли изцяло за храната, в пълно спокойствие на духа.
Важно е и приготвянето, и поднасянето на храната. Тя може да поема негативна енергия от обстановката и затова трябва да се приготвя с позитивни мисли, помещението и дрехите да са чисти.
Животът като цикли на енергията
За Аюрведа човек е създаден и устроен по законите на Вселената, които включват и природните закони. Той е част от общата хармония, своеобразна проекция на Космоса и Природата. Затова колкото и да са съществени индивидуалните особености, има общи закономерности за човешкия организъм като цяло.
Принципните закономерности са в цикличните прояви и активност на енергията – и в природата, и в човешкото тяло. Енергийните цикли определят оптималното време за всяка една човешка дейност – сън, здравна хигиена, работа, хранене, почивка, духовни дейности.
Нашето общество е западен тип и за много хора режимът на аюрведите е труден за буквално възприемане. Но могат да се вземат пред вид основни положения за различни дейности.
Сънят е най-ползотворен от 22 до 3 часа. До 1 се "зарежда" физиологична енергия, възстановява се изразходваното през деня. До 3 е ред на емоционалната енергия.
След ранното ставане до 6 сутринта за аюрведите е време за хигиена и духовни практики – медитация, молитви за хората и др. В този период е и зареждането с положителната енергия на слънчевите лъчи за радост от живота.
От шест до седем е най-доброто време за закуска – огънят на храносмилането се е запалил и то е "готово за работа".Този период е оптимален за закуска, макар и в затихваща степен, до 9 часа.
Интелектът се активира между 7 и 8, като логическото мислене е най-силно от 8 до 9 часа. Това е времето да се обмислят делата през деня.
За работа с цифри и документи е най-благоприятно времето между 9 и 10 часа, после активността на интелекта намалява. Следва обядът, след който до 18 часа е време за активна физическа работа и свързаното с нея психическо натоварване.
След 18 часа е почивката за тялото и ума с приятни занимания, вечерята трябва да е ранна – преди 19 часа. Следва сън в 22 часа и цикълът се затваря.
0 коментара