Петте стихии в Космоса и Човека
За Аюрведа Вселената/Космосът са съставени от пет елемента, които философски се възприемат и като стихии. Всяко материално нещо е изградено от тези аюрведа стихии в определено съотношение. По този модел са и Природата, и Човекът, които са микромодели на Космоса, и съществуват по Всеобщите му закони.
За Човека съотношението на тези аюрведа стихии определят както физиологическите му особености, така и психологическите му, умствени и духовни характеристики. С твърдостта си ЗЕМЯТА дава стабилната форма, структурата. В човешкото тяло това са плътните структури – кости, мускули и т.н. ВОДАТА се свързва с виталността поради свойството й за проникване. В тялото това са плазмата, секрециите за храносмилане и др. ОГЪНЯТ е преобразуването на материята в различни форми. От петте аюрведа стихии той “е отговорен” за обмяната на веществата, храносмилането. Свързва се и с интелигентността – умствената дейност и придобиването на знания. ВЪЗДУХЪТ е движението, в човешкото тяло се свързва с биенето на сърцето, дишането, работата на мускулите и т.н. ПРОСТРАНСТВОТО или етерът е мястото за разполагане на елементите /проява на стихиите/, техните граници и форма. В човешкото тяло това са кухините – уста, гръден кош, корем и др.
При всеки човек петте аюрведа стихии са зададени по рождение в определена уникална хармония. Те се проявяват по три основни принципа – въздушен, огнен и материален. Така се получават трите доши. Вата е комбинация на въздух и етер, Пита е вода и огън, Кафа е съчетание на вода и земя. Тяхното съчетание определя типа тяло, като основните са три – Кафа, Пита, Вата.
Има обаче различни комбинации, при които преобладават две доши. Природно зададеният баланс между тези три сили/биологични енергии, е идеалното състояние на човека, наречено пракрути. Ако това равновесие се поддържа, човек е здрав, уравновесен, спокоен. Отклоняването от този баланс заради неправилен начин на живот, е викрити. Ако отклоненията не са големи, тома състояние може да се определи като “текущо”. Ако обаче дисбалансът стане по-голям, започват болестите.
Как са се появили петте аюрведа стихии
Аюрведа е най-древната медицина. Като систематично подредена и завършена здравна наука, тя се прилага успешно над 5000 години. Писмени свидетелства са запазени в медицински трактати от 1-2 век преди новата ера, но в продължение на хилядолетия преди това натрупаните знания са предавани от индийските мъдреци и лечители на учениците устно. Тук трябва да се уточни, че медицината при Аюрведа е резултат, проява, на философска концепция за сътворението и съществуването на Света. Не само за Земята и Природата, а за Космоса като цяло. Затова в медицинската аюрведа практика освен науките за човека и природата, са приложени огромни познания и по астрономия, и по астрология.
Петте стихии, сътворили материята, са се породили от божествения космически звук Ом /Аом/ в пространството. Вибрациите му раздвижили пространството и се появил въздухът. Триенето, предизвикано от неговото движение, създало топлината. Обединяването на загретите частици довело до появата на огъня. От горещината му частици на етера се разтопили и се появила водата. От допълнително втвърдяване на част от втечнените частици, се появила земята.
Петте стихии /елемента/ пък изграждат материята, като могат да се проявяват в различни форми. Пример може да се даде с разтапянето на леда, който е на земния принцип. От топлината той преминава във вода, тя се изпарява и отива под формата на въздух в пространството.
Макар и доста по-късно, западната цивилизация също стига до съществената роля на елементите в живота на човека. Прави го Хипократ през пети век в Гърция, а както е известно, западната цивилизация го възприема като баща на медицината.
Според него темпераментите са четири и всеки отговаря на определена течност и елемент в тялото. При сангвиниците е изразена комбинацията кръв и въздух; флегматичният темперамент отговаря на слуз и вода; холериците са жълта жлъчка в съчетание с огън, а при меланхоликът комбинацията е земя и черна жлъчка. Петия от елементите, известни много преди това в Аюрведа – етер, в западната цивилизация е добавен от Аристотел.
Характеристики на човека според петте аюрведа стихии
Зададеният на човека по рождение баланс на петте стихии, съответно Доша и пракрути, е за цял живот, той не се променя. Това енергийно съотношение, при което обикновено в някаква степен преобладават две Доши, определя цялостната характеристика на човека.
Освен неговите физически, емоционални и духовни качества, от този баланс зависи и към какви болести е предразположен, режимът на хранене, кои храни и подправки са полезни и кои вредни, в какви комбинации като превенция и съответно лечение, ако се наложи.
Това разбира се не бива да се абсолютизира, защото много от характеристиките зависят от викрити – текущото състояние, което може да е и болестно. Затова е винаги е препоръчително да се потърси аюрведа лекар.
По принцип човек с Вата тип тяло е слаб, подвижен, но пък лесно се изморява. Кожата му е суха и тъмна. Не издържа на студ, вятър, шум, височините го плашат и има например проблем с пътуването в самолет. Вглъбен е и е силно емоционален. Често преувеличава проблемите, което го прави неспокоен, сънят му е кратък, а в същото време – често наситен със сънища. Тази силна зависимост от настроенията го прави непостоянен.
Телесният тип Пита е със средни физически характеристики като ръст и пропорции. Тези хора не само издържат на студ, но и обичат зимните сезони. Като цяло са жилави, издръжливи. Те са интелигентни, с комбинативно и проницателно мислене. Практици, които обичат да се налагат, да бъдат лидери. Много са взискателни както към другите, така и към себе си. Дори малка грешка може да предизвика силно неудовлетворение, даже гняв, който не са в състояние да овладеят.
Кафа са едри хора, с масивни, тежки кости, предразположени са към напълняване. Кожата им е студена и бледа, косите са тъмни. Като характери са спокойни, приветливи, обикновено са “домошари”, склонни към заседнал живот, те са доволни от него. По-бавни са и са по-инертни от другите.
Петте аюрведа стихии и предпазването от болести
За Аюрведа заболяванията започват в резултат на нарушения енергиен баланс, който е зададен първоначално на всеки човек. По същество това са нарушения в съотношенията на петте аюрведа стихии, които са в основата на дошите и пракрути. Тези нарушения идват от неправилния начин на живот, несъобразен с потребностите на определения тип тяло.
Увеличаването на дошите, което води до нарушаване на баланса, става на принципа, че подобното усилва подобното. Това означава, че въздействия, които са с близки до дошата характеристики, я увеличават.
Вата например се увеличава от студеното – храни, напитки, климатични условия – тъй като Вата по принцип е студена. По същата логика Пита трябва да се пази от слънцето, жегите и влажното време, от горещата и лютива храна, цитрусови плодове, тъй като е гореща, кисела и влажна. Кафа пък е тежка, студена, мазна, затова хората с такъв тип тяло трябва да избягват студа и влагата, тежките и мазни храни. Заради характерната им инертност, бездействието също им е противопоказно.
Увеличаването на дошите се отразява на целия организъм, като затормозява функциите на различните органи и системи. От особено значение обаче е въздействието върху храносмилането – храносмилателният огън Агни намалява, нарушават се процесите на разграждане и усвояване. Това води до хранителни остатъци, при които се получава гниене, отделят се отрови.
С времето те проникват в целия организъм, а натрупването им води до лепкав слой токсини – Ама, които увреждат организма. А физическите проблеми водят и до психологически, отразяват се негативно върху емоциите и мисленето. И увеличената Вата, и увеличената Пита, и увеличената Кафа най-общо казано, се отразяват върху разграждането и синтеза на веществата в организма, като съответно засилват и някои от отделните процеси.
Същевременно самите доши “предупреждават” за съответните предразположения към болести. Кафа са предразположени най-вече към белодробни заболявания; Вата са уязвими за нервни разстройства и депресивни състояния. Пита пък са предразположени към заболявания на жлъчката, черния дроб, тънкото черво.
Как да поддържаме баланса на петте аюрведа стихии
За да поддържа идеалния си енергиен баланс пракрути, или текущото му състояние да е максимално близо до пракрути, човек трябва да има определен дневен режим. Това включва личната хигиена, сън, работа, хранене, почивка, духовни занимания.
В същото време условията на живот са непостоянни – климат, сезони, отношения с близки, приятели, с колегите на работа. Тези външни фактори също влияят върху състоянието на човека и затова той трябва да ги контролира.
Вата заради чувствителността си към външните въздействия и лесната уморяемост, трябва да избягват студа и течението, шумните обстановки, многолюдието. Едновременно с това обаче, поради емоционалността и честата тревожност, усещането за страх от преувеличените проблеми, е добре да не изпадат за дълго в самота, да са с близките си, особено в студените, мрачни сезони. Трябва да се стремят също така да прекарват колкото могат повече време на открито, по възможност сред природата.
За Пита се проявяват особеностите на стихиите вода и огън. При тяхната раздразнителност е добре да се стараят да са по-толерантни, да се опитат да разбират другите.
Също така е добре да си дадат сметка за “високите летви” и в изискванията към себе си – доколко материалните блага, които преследват, си заслужават усилията и терзанията, които вредят на целия им организъм. И какво печелят от “водачеството” за сметка на потискането на околните. Добре е да се стремят към повече спокойствие и уравновесеност, като спортът по хладно например, ще им помогне много.
Кафа хората трябва да се стремят към повече активност – и физическа, и интелектуална. Успиването например не е добре за тях, трябва да стават рано и да правят разходки.
Интересна статия за мен.