Аюрведа и лечение на психиката

31.05.2018

Подходът на Аюрведа към психологическите проблеми

В забързаното ни ежедневие е изключително важно да отделяме необходимото внимание не само върху физическото, но и психическото си здравеДревната индийска медицина Аюрведа вярва, че първоизточникът на болестите са психологическите имбаланси.

Древните аюрведични мъдреци, създали ведите (античните индийски писания), в които се твърди, че най-доброто лечение на дадена болест е това, което засяга и тялото и разума.  Аюрведа медицина има клон за психични заболявания, при който се прилагат  клинически изпитани практики за лечение на ментални проблеми и дисбаланси.

За пълното оздравяване на човек сама по себе си Аюрведа терапия не е достатъчна. Необходима е серия от здравословни изменения в ежедневието му. Ролята на самия пациент също е важна, тъй като от неговата вяра, че ще се излекува зависи и самото му излекуване. Според Аюрведа здравето се крепи върху пречистено от токсините тяло и спокоен ум.

Лечебните терапии на Аюрведа са насочени към подобряване на баланса между тяло (Sarira), душа (Atma), разум (Manas) и физически чувства (Indriya), като общото ни здраве зависи от хармонията и взаимовръзката между тези елементи. Към тях спадат и психологическите чувства (Gyanendriya) и физически органи (Karmendriya).

В лечението по Аюрведа фокусът е главно върху превенцията на заболяването, тоест правилен режим на живот, включващ сезонна защита от заболявания, здравословен начин на хранене, физическа активност, контрол над личното психологическо равновесие.

Според Аюрведа връзката между тяло и разум е много важна и психологическата ни нагласа ни играе ключова роля в оздравителния процес.

Психиатричният клон на Аюрведа медицина включва терапии, които са с доказан ефект при лечението на редица ментални проблеми. Аюрведичните терапии за психиката оказват доказано лечебно въздействие върху проблеми като депресия, тревожност, безсъние, трудност при концентрация, фобии, панически атаки, компулсивно-обсесивен синдром, биполярно афективно разстройство, неврологични заболявания, главоболие, мигрена, когнитивни нарушения и дори липса на фокус в ученето при децата.

В Аюрведа терапиите се използва списък от билки с лечебен ефект, който носят общото наименование “Медха Расаяна” (Medhya Rasayana). Медха означава подобряване на интелекта, а расаяна – билка за въстановяване на тъканите на мозъка или наречена по на кратко билка срещу нерви.

Клинически е доказано, че тези билки оказват подхранващо въздействие върху нервните клетки на мозъка. От тях се приготвят билкови тоници.

Панчакарма е една от най-често използваните Аюрведа терапии, насочени към подобряване на менталното здраве. Панчакарма терапия се състои от  5 лечебни стъпки, наречени Нася, Вамана, Виречана, Васти, която бива два вида.

Нася процедура представлява  постяването на лечебна билкова течност в носа,  Вамана включва лечебно повръщан, Виречана е процесът по пречистване на целия организъм, която се фокусира върху храносмилателната система и обхваща дебелото черво, а Васти е терапия чрез клизма.

Аюрведа методи за лечение на психологически проблеми

Йога упражненията и медитацията са популярни психологични Аюрведа практики за постигане не само на душевна хармония, но и на лечение на някои сериозни психологически проблеми.

В Аюрведа има и няколко Аюрведични лечебни методи за постигане умствена хармония:

  • Дее –повишаване на интелектуалното ниво.
  • Дайриа – позитивно влияние върху самочувствието.
  • Атмавиджнана – откриване на причината, на която се дължи психологическия проблем.

Освен ежедневна релаксация Аюрведа препоръчва редовното използване на лечебни билки.

Аюрведа билки психика | Ayurvedasofia.bgБилки за подобряване на мозъчната функция и  борба с депресията

От всички Аюрведа билки,  Ашваганда и Бакопа са тези с най-важна роля при приготвянето на лечебни тоници за подхранване и въстановяване на мозъчните клетки и съответно лечение на ментални заболявания и са признати в цял свят за мощни лекове за мозъка.

Ашваганда

Индийската билка Ашваганда помага при доста здравословни проблеми. Освен че укрепва имунитета, лекува проблеми с дихателната система  и подмладява тялото, тя се счита, че е истински лечител на мозъка, тъй като стимулира растежа на нови мозични клетки и успешно се бори с депресивни състояния.

Помага за въстановяване след дългосрочен стрес. Тя спомага за регулирането на хормона на стреса кортизол и след прием на билката нивата на кортизол падат с 30%, също така намалява раздразнителността и умората. Още едно нейно качество е, че осигурява превенция срещу сериозни дегенеративни проблеми като Алцхаймер  и деменция.

Бакопа  

Тази известна индийска билка оказва ползотворно действие при слаба концентрация, подпомага оперативната памет и запаметяването и спокоява нервната система. Името ѝ буквално значи “повишаване на интелекта”.

Билката оказва мощно успокоително действие при стрес, помага при безсъние. Подпомага когнитивната функция като стимулира невротрансмитери, чиято роля е да предават импулсите от мозъка към неговите клетки. Има силен антиоксидантен и неврологичен ефект, тъй като подпомага производството на ценни ензими, спомагащи за преноса на кислород до мозъка и също така повишава белтъчния синтез в клетките. Съответно тя предотвратява естествения процес на отслабване на паметта, свързан със стареенето.

Прием на екстракт от бакопа се препоръчва както на ученици и работещи професия, изискваща интелектуален труд , така и на хора в напреднала възраст, които искат да се предпазят от дегенеративни проблеми на мозъка, свързани с възрастта.

В Аюрведа медицина се смята, че когато се наруши баланса между трите основни Гуни и трите Доши (индивидуалните телесни конституции Вата (въздух), Пита   (огън) и Кафа (земя), се появяват нарушения в психиката като липса на фокус и неясна мисъл. Пренебрегването на тези нарушения води до по-сериозни заболявания.

Думата “манас (manas)” в Аюрведа означава ум в най-широкия му смисъл. Умът на всеки човек се състои от уникална комбинация от качествата на Сатва (Sattva), Тамас (Tamas) и Раджас (Rajas), която определя личния му характер, наречен Татва (Tatva).

Тамас и Раджас на нашия разум, които са важна част на трите доши, са отговорни за появата на здравословен проблем. Тези две думи “Тамас” и “Раджас” буквално означават тъмната и светлата страна на нашия разум, ясната мисъл и неясната мисъл, предизвикана от натрупано напрежение. Психологическите дисбаланси се наричат доши. Натрупването на токсини и отровни вещества в организма, предизвикани от Дошите, води до всеки тип здравословен проблем.

При всеки човек има една доминираща гуна, от която се определя и вида на доминиращата Доша. Важно е да познаваме личната ни доша, тъй като така ще знаем по-добре своята диагноза, какво би подобрило нашето цялостно здраве и какви позитивни изменения в нашите ежедневни навици биха ни помогнали да водим един по-пълноценен живот.

От личното ни познаване на собствената ни Доша зависят и лечебните методи, подходящи за нашия организъм. Най-добрият начин да разберем собственото си здравословно състояние с точност е да се консултираме с квалифициран Аюрведа доктор, който да ни направи аюрведичен преглед и да ни предпише най-подходящата Аюрведа терапия, която да ни помогне да живеем по-добре.

Аюрведа лекарят също така ще ни даде препоръки за хармоничен начин на живот, с който да се предотврати бъдещо заболяване.

Трите гуни в Аюрведа | Ayurvedasofia.bgСпоред Аюрведа в тялото на всеки човек съществува комбинация от трите вида Гуни в Аюрведа

Основни Аюрведа Гуни

Сатва – характеризира се със всичко добро и позитивно: хармония, чистота, лекота, спокойствие, вътрешен баланс, мъдрост, стремеж към определяне на доброто и злото. В превод от Санскрит Сатва означава чистота, ред, баланс, светлина, знание.

Раджас – характеризира се с енергичност, склонност към действие, контрол и промяна, амбиция, ентусиазираност, креативност, тревожност. Раджас означава движение, страст, енергия, огън, безпокойство.

Тамас – характеризира се с неподвижност, пасивност, тромавост,

апатия, сънливост. Тамас означава студенина, тъмнина, нощ, инертност, невежество.

Гуните Раджас и Тамас са манодоши (Мanodoshas). Когато баланса между трите гуни е нарушен, налице е Мановикара (Manovikara) – болест.

За трите гуни се счита, че всяка се активизира през различни периоди от деня и влияе на жизнената енергия в тялото ни. Когато станем сутрин се чувстваме бодри и енергични до обяд, и с напредването на деня енергията ни намалява, като вечер се чувстваме уморени, липсва ни енергия и ентусиазираност.

Харесахте статията? Споделете я с ваши приятели.

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *